Przedsiębiorcy myślą inaczej, o filantropii.

Coraz więcej przedsiębiorców uważa, że zwyczajne przekazanie darowizny nie zawsze jest najwłaściwszym sposobem pomagania. Nie zawsze bowiem darowanie dużej ilości pieniędzy pomaga w rozwiązaniu problemu, poprawia sytuację. I co zrobić, gdy pieniądze się skończą?

Aby filantropia naprawdę miała znaczenie i odniosła skutek, jej rezultaty muszą być trwałe i rzeczywiście zmieniać życie ludzi. Jedną sprawą jest mieć wspływ na swoje otoczenie, wdrażając innowacyjne pomysły biznesowe. Zmienianie świata prowadząc działalność filantropijną, to zupełnie inna rzecz. Coraz więcej przedsiębiorców chce robić jedno i drugie. Wykorzystują swoje zasoby, kontakty, wiedzę. Prowadzą działalność filantropijną tak, jak prowadzą swoje firmy. Uważają, że ich filantropia powinna być sytuacją „win-win” tak dla nich jak i ich beneficjentów. Uważają też, że każdy może podążyć tą ścieżką. Oto kilka podpowiedzi, jak zacząć.

Przemyśl, co chcesz zrobić: Filantropia ma wiele twarzy, ale zawsze zmienia życie poszczególnych ludzi, społeczności, i jakby na to nie patrzeć również biznesu. Zanim zaczniesz, zdecyduj, co będzie dla ciebie ważne, na czym ci zależy. Czy jest to dostęp do opieki medycznej dla osób, które są jej pozbawione, ochrona lasów czy wspieranie badań nad rakiem. Zastanów się, czego naprawdę oczekujesz.

Wybierz mądrze: Jest wiele problemów społecznych, które wymaga rozwiązania. Wokół nas są tysiące ludzi, którzy potrzebują pomocy. Wybór celu może więc nie być prosty. Z drugiej strony każdy wie, co jest bliskie jego sercu. Pasja, zainteresowania, doświadczenie życiowe stanowią zazwyczaj dobrą podpowiedź, a często wręcz są motorem tych decyzji.

Rozwiązuj problem: Nie zależnie od twojego celu, w filantropii chodzi o zmianę. Jeżeli jest więc coś, co chciałbyś zmienić – zrób to. Podobnie jak w biznesie, również w filantropii warto podążać swoją własną drogą. Oczywiście sprawdzone sposoby pomagania również mogą prowadzić do zamierzonych efektów. Jednak jeżeli pomimo licznych wysiłków tradycyjne formy filantropii nie przynoszą oczekiwanego rezultatu, warto spróbować czegoś innego. Takie same sposoby przynoszą bowiem takie same rezultaty.

Myśl jak inwestor: Jeżeli inwestujesz swoje pieniądze, chcesz widzieć rezultaty. Słusznie. Z filantropią jest podobnie. Popatrz na nią jak na przedsięwzięcie biznesowe, które powinno być trwałe i przynosić oczekiwane rezultaty. Do tego potrzebny jest plan, infrastruktura i możliwość rozwoju. Oczywiście efekty muszą być skalkulowane odpowiednio do materii, z którą przychodzi nam pracować. W większości przypadków rezultaty będą oddalone w czasie. Zmiana społeczna nie zachodzi z dnia na dzień. To wbrew pozorom wymaga dużych umiejętności i wiedzy, bo rezultat, który będzie twoim udziałem lub produkt, który stworzysz, będzie wpływał na wiele więcej niż tylko zysk.

Sprawdź jakie masz możliwości: Pomaganie innym samo w sobie stanowi nagrodę. Może także zwiększyć rozpoznawalność marki, wzmocnić wizerunek, co będzie miało przełożenie na twój biznes. Ostatnio dużą popularnością cieszą się te formy, które  pozwalają na uzyskanie zwrotu z inwestycji społecznych. Przykładem są fundusze inwestujące w społecznie odpowiedzialne firmy (socially responsible investing), których założeniem jest – oprócz pomocy potrzebującym – dostarczanie długookresowych, stabilnych zysków inwestorom.

Nie bój się zaangażować: Wielu filantropów w obawie o swój wizerunek angażuje się tylko w bezpieczne przedsięwzięcia, niekontrowersyjne projekty. Jednocześnie ci sami filantropi-przedsiębiorcy nie znaleźli się tam, gdzie są, realizując tylko bezpiecznie pomysły. Podejmij ryzyko, złam zasady. Jeżeli się nie powiedzie, ucz się na błędach i idź dalej. Bądź tak odważny w swojej filantropii, jak jesteś w swojej działalności biznesowej.

I bądź przygotowany na to, że filantropia zmieni także Twoje życie.