szklana przezroczysta kula

Przejrzystość w filantropii to wielka wartość

Dużo mówi się o tym, jak organizacje powinny zabiegać o darczyńców. Dużo mniej – jak do współpracy z nimi darczyńcy powinni się przygotować.

Jako że w większości przypadków to właśnie organizacje pomagają im osiągać cele, filantropi wkładają dużo wysiłku, aby znaleźć te właściwe. W dużej mierze korzystają z rekomendacji osób, które darzą szacunkiem i do których mają zaufanie. Chcąc uniknąć dużej liczby próśb o wsparcie, najróżniejszych propozycji współpracy, starają się mówić jak najmniej. To często powoduje odwrotny efekt, bo jeżeli coś nie jest jasno powiedziane, to może jednak jest szansa…

A to wywołuje frustracje po obu stronach. Darczyńcy są zmęczeni, nieustannie odpowiadając te same pytania, a organizacje, tracą czas próbując nawiązać współpracę, na którą nie ma szans.

Przejrzystość w filantropii to wielka wartość. To również wyraz szacunku dla instytucji, które zmieniając świat, mogą robić to tylko dzięki wsparciu darczyńców. Oto kilka podpowiedzi, które pomogą oszczędzić czas:

–> Upublicznij swoją strategię – powiedz, na jakiej zmianie ci zależy, jakie cele chcesz osiągnąć i jakie organizacje pasują do tej wizji. I daj jasny sygnał, w jakie działania się nie angażujesz.
–> Poinformuj kogo wspierasz – pokazując, jakie przedsięwzięcia i instytucje finansujesz, dajesz sygnał, czego poszukujesz i na czym ci zależy.
–> Opisz, co oferujesz – pieniądze na rozwój programów, wsparcie organizacyjne, zwiększenie efektywności i skali działania, pomoc w planowaniu strategicznym, mentoring specjalistów z różnych dziedzin. Pieniądze to nie jedyna forma, w jaki można wspierać organizacje. Rzadko tak jest.
–> Pokaż ludzi – kto jest za co odpowiedzialny i jak można faktycznie się z nimi skontaktować. Nic nie frustruje bardziej niż formularz online i wysyłanie wiadomości, na które nikt nigdy nie odpowiada.
–> Pokaż, w jaki sposób pracujesz – u każdego fundatora wygląda to inaczej. Czasem wystarczy jednostronicowy „concept paper” lub krótkie video, które można przesłać w każdym momencie, czasem będzie to kompletny wniosek, który można złożyć dwa razy w roku, kiedy masz posiedzenie rady fundacji.
–> Poinformuj, ile trwa proces decyzyjny, kiedy można spodziewać się pieniędzy na koncie – to może być związane z zapadalnością lokat, momentem wypłaty zysku z akcji i wieloma innymi uwarunkowaniami związanymi z zarządzaniem kapitałem. Projekt społeczny też ma swój harmonogram.
–> I aktualizuj swoje strony internetowe – każdy stara się odrobić pracę domową i dowiedzieć jak najwięcej przed nawiązaniem kontaktu. Jeżeli potencjalni partnerzy wiedzą, co robisz i jak, nie będą zadawać zbędnych pytań. A to oszczędzi ci wiele pracy.

Wiele z tych rzeczy wydaje się oczywistych..