Po prostu zacznij

Kończą się wakacje. To dobry moment, żeby dobrze zaplanować końcówkę roku. Niech częścią tego planu będzie filantropia. Myślisz – na to mam jeszcze czas. Jak mówi chińskie przysłowie – najlepszy czas na zasadzenia drzewa był dwadzieścia lat temu.

Ale uwaga. Zanim przystąpisz do stworzenia planu, zadaj najpierw sobie trzy pytania. Odpowiedzi dadzą Ci poczucie pewności, że wiesz, w którym kierunku zmierzasz. Potraktuj je jako wskazówki na teraz, bo z pewnością Twoje priorytety będą z czasem ewoluować.

1. Dlaczego chcesz pomagać? Co jest Twoją motywacją?

  • kultura rodziny – chęć kontynuacji działalności społecznej rodziny lub zaangażowanie się w projekty społeczne dla was ważne.
  • Spuścizna – chęć zostawienia czegoś po sobie, bycia zapamiętanym w społeczności
  • Wartości – chęć przekazania wzorców młodemu pokoleniu.

Zrozumienie motywacji pomoże w uzmysłowieniu sobie, co jest dla Ciebie ważne – działania społeczne, w które byłeś kiedyś zaangażowany, wartości które Cię ukształtowały, projekty w które może się zaangażować cała Twoja rodzina.

2. Co porusza Twoje myśli i serce? Jest bardzo dużo spraw, którymi możesz się zająć. Poniższe kategorie pomogą wybrać to, na czym Tobie naprawdę zależy.

  • Problemy globalne: ubóstwo, choroby zakaźne, zmiany klimatyczne
  • Wybrane zagadnienia: literacy, autyzm
  • Miejsce: Chojnice, Varna, Nepal
  • Ludzie: artyści, dzieci, uchodźcy, innowatorzy społeczni
  • Instytucje: szkoły, muzea, rodzinne domy dziecka

Gdy już wstępnie rozeznasz, co jest dla Ciebie ważne, możesz dokonać wyboru, czym chciałbyś się zająć. Wówczas z pełnym przekonaniem będziesz też mógł wytłumaczyć sobie i innym, dlaczego wspierasz te a nie inne działania.

3. W jaki sposób chciałbyś osiągnąć zmianę społeczną, na której Tobie zależy? Jest wiele organizacji społecznych, które zajmują się edukacją. Niektóre prowadzą zajęcia pozalekcyjne, inne współpracują ze szkołami lub ośrodkami pomocy społecznej, jeszcze inne kształcą dorosłych, a jeszcze inne prowadzą kampanie społeczne uświadamiające o randze problemu. Przed dokonaniem wyboru warto zastanowić się nie tylko nad tym, czym organizacja się zajmuje, ale w jaki sposób stara się problem społeczny rozwiązać.

  • Organizacje lokalne: zazwyczaj małe, koncentrujące się na wycinku wybranego problemu społecznego, mające bezpośredni kontakt z osobami, którym starają się pomóc, lokalny zasięg.
  • Duże organizacje, znane w swoim środowisku: duży zakres działalności, zróżnicowane źródła finansowania, mogące pochwalić się znacznymi osiągnięciami, współpracujące z kluczowymi z punktu widzenia swojej działalności instytucjami.
  • Organizacje o zasięgu krajowym: duzi gracze, rozległa sieć kontaktów, mające bardzo dużą rozpoznawalność, dobre rozeznanie problemu społecznego, którym się zajmują, mające potencjał prowadzenia badań w tym obszarze.

W tym momencie warto zastanowić się, w jak wiele projektów zamierzasz się zaangażować. Pamiętaj, że im więcej działań tym większe ryzyko zejścia z wytycznego celu i tym mniejsze zasoby, które możesz poświęcić na każde z nich.

4. W jaki sposób chcesz się zaangażować? Zastanów się, jak chcesz zainwestować swój czas oraz swoje pieniądze. Przemyśl następujące możliwości.

  • Liczba darowizn: jedna duża darowizna czy 10 mniejszych
  • Przeznaczenie darowizny: ogólne wsparcie organizacji, konkretne projekty, czy darowizna przekazana dopiero w momencie uzyskania przez organizację konkretnej kwoty pieniędzy od innych darczyńców (ang. challenge grants)
  • Poziom zaangażowania: darowizny przekazywane anonimowo, osobiste zaangażowanie w konkretne przedsięwzięcie, dzielenie się swoją wiedzą, członkostwo w zarządzie organizacji
  • Mierzenie rezultatów: rozmowa z zespołem wdrażającym projekt, okresowe sprawozdania lub częste raporty z postępu prac.

Nie ma właściwego lub niewłaściwego poziomu zaangażowania lub wysokości darowizny. Niektórzy wolą wspierać dużo różnych działań małymi kwotami, inni wolą skoncentrować wszystkie swoje zasoby w jednym obszarze. Niektórzy chcą bezpośrednio zaangażować się w realizację projektu, inni wolą przypatrywać się mu z boku.

Przygotowanie planu wymaga czasu i zaangażowania. Jednak, gdy już go przygotujesz zobaczysz, jak nabiera on życia. To będzie „żyjący dokument”, który będzie ewoluował wraz ze zmianą Twoich zainteresowań, zasobów i możliwości. Stanie się punktem odniesienia dla Twoich najbliższych, młodego pokolenia.

I pamiętaj, nie musisz tej pracy wykonywać samemu. Są instytucje, które mogą w tym pomóc.